De huidige pandemie heeft als nooit tevoren aangetoond hoe belangrijk het is om het digitale deel van uw bedrijf correct te laten draaien. Fysieke winkels moesten sluiten vanwege COVID-19, en tegelijkertijd bloeide het digitale ondernemen op door de sociale afstand en de regels voor thuisblijven overal ter wereld. Het valt nog te bezien of de mensen die onlangs de overstap hebben gemaakt van kopen in fysieke winkels naar online kopen zullen terugschakelen zodra het dreigende gevaar geweken is. Een van de klanten van Squadra verklaarde onlangs dat ze sinds het begin van de pandemie een digitale omslag hebben meegemaakt in de Europese landen. Tijdens het eerste kwartaal stegen de handelsverkopen via internet met 110% ten opzichte van het voorgaande jaar. En de verkoop op de markt van derden – via bol.com, Amazon en anderen – is met meer dan 200% gestegen. 

Productinformatiebeheer is belangrijker dan ooit tevoren 

Het is belangrijk om de digitale volwassenheid van uw bedrijf te beoordelen op weg naar volledig digitale mogelijkheden. Houd bij uw beoordeling rekening met de volgende aan Product Information Management gerelateerde ijkpunten: Is er een duidelijke digitale roadmap, of wordt het alleen gedaan omdat anderen het doen? Als het slechts een inspanning is die je moet aanvinken, zullen de resultaten waarschijnlijk middelmatig zijn en zal het op de lange termijn moeilijk zijn om budgetten vrij te maken. Uit onze jaarlijkse enquêtes blijkt dat het onboarding proces van productgegevens nog steeds een grote uitdaging is voor zowel groothandels als retailers. Kunt u nieuwe producten aan boord massaal toevoegen? Is het voeden van uw PIM-systeem en het up-to-date houden een fulltime baan voor meerdere afdelingen, of stromen gegevens moeiteloos uw PIM-systeem binnen door meerdere integraties met andere bedrijfskritische systemen? Bent u in staat om de nieuwe producten automatisch in uw producthiërarchie te classificeren en is de conversie van leveranciersgegevens naar uw standaarden geautomatiseerd om de time-to-market te versnellen en de kosten voor handmatige inspanningen te verlagen? Is de kwaliteit van uw productgegevens van een niveau dat het uw klanten helpt of frustreert? Bevatten uw productgegevens ook informatie zoals gebruikershandleidingen, productvideo’s, cross- en upsell, de productvarianten (bijvoorbeeld kleuren), etc. Zorg ervoor dat u niet alleen de volledigheid controleert, maar ook de juistheid en andere DQ-factoren (zie overzicht) Zijn uw productbeschrijvingen SEO-savvy? Zijn de waarden in attributen die u gebruikt in de filters (facetten) van uw website correct en consistent (geen mm en cm)? Is er echt één bron van de waarheid, die wordt gebruikt om uw productwebsite, uw productassortiment op een partnerwebsite, digitale marktplaatsen, papieren catalogi, mobiele apps mogelijk te maken? (Omnichannel-consistentie) 

De versnelling van de onlineverkoop wordt voortgestuwd door een pandemie die eind 2019 niet was voorzien. We verwachten dat deze beweging in één richting zal zijn, er is geen weg terug. Of je het nu leuk vindt of niet, online is de toekomst voor producten en diensten waar dit mogelijk is. Online verkoop is niet alleen uw eigen website, en die van een partner. Het omvat ook digitale marktplaatsen zoals bol.com en Amazon. Als u verbinding wilt maken met dit soort marktplaatsen, moet u zich aanpassen aan hun ‘normen’. Dat vereist een zekere flexibiliteit in de manier waarop u uw producten intern bestelt en hoe u ze extern kunt presenteren. Op AI en Machine Learning gebaseerde tooling is beschikbaar om de classificatie van uw producten in hun structuur en de conversie van uw gegevens in hun formaten te vergemakkelijken. De informatie die over uw producten kan worden gevonden, moet consistent zijn over verschillende kanalen. Als u andere informatie over marktplaatsen geeft dan uw eigen website of uw offline brochure, raken klanten in de war en gaan ze liever voor een merk dat wel consistente informatie geeft. Van merk wisselen in een online wereld is veel gemakkelijker en klantloyaliteit is moeilijker te bereiken. Online verkoop en exposure zijn nog maar het begin. Als u de klantervaring wilt verbeteren, moet u ook de verkoopgegevens en digitale voetafdrukken vastleggen die een klant op uw website achterlaat. Als dit goed wordt gedaan, geeft een analyse van deze gegevens u de mogelijkheid om het klanttraject verder te optimaliseren door meer context te bieden en uw aanbiedingen te personaliseren en op de lange termijn de zaken die u met deze klanten doet te verbeteren. 

Een goed geïmplementeerde PIM-oplossing zal centraal moeten staan ​​in uw digitale roadmap. Deze oplossing bestaat niet alleen uit een PIM-systeem, maar ook uit best practice-processen, naleving van datastandaarden, gebruik van datapools en andere manieren om data aan boord te masseren en een ondersteunende bestuursstructuur en organisatie. Deze holistische PIM-aanpak stelt u in staat ervoor te zorgen dat uw online ervaring plezierig en voordelig zal zijn voor zowel uw klanten als uzelf.

Rudi van Lent

Do you want to know more? Feel free to contact me!